محل لوگو

روش های ساده برای داشتن یک حال خوب


روش های ساده برای داشتن یک حال خوب

داشتن حس و حال خوب خیلی مهم است. حال خوب یعنی از زندگی خود لذت ببرید و هر روز بیشتر به خواسته‌هایتان برسید. هر اتفاق ساه‌ای نباید بتواند حال شما را خراب کند. در ادمه از این مطلب بلاگ بامبو، راه‌هایی عملی برای ایجاد حال خوب به شما معرفی خواهم کرد. با داشتن حال خوب می‌توان به همه‌چیز رسید چراکه تمام فعالیت‌های انسان در گرو سلامت ذهن و روان اوست.

 

چرا ایجاد حال خوب اهمیت دارد؟

قبل از پاسخ دادن به این سوالات باید بگویم که حال خوب را شاید بتوانیم دلیل بسیاری از تلاش‌های روزمره خودمان بدانیم. حال یا ما از این موضوع آگاه هستیم و از همان ابتدا هدف اصلی زندگی مان قرار داده‌ایم و یا دنبال چیزهایی هستیم که آن‌ها حال ما را خوب کنند. وقتی شما هم کمی به این مطلب دقت کنید با من هم عقیده خواهید بود که هدف اول و آخر تمام تلاش‌های ما تو این دنیا خوب شدن و خوب بودن حال دلمان است. اگر به دنبال افزایش ثروت هستیم یعنی می‌خواهیم با داشتن پول، زندگی شادی داشته باشیم تا در نتیجه به آرامش برسیم و حال خوب داشته باشیم. اگر دغدغه این را داریم که فرزندمان را به درستی تربیت کنیم یعنی از عواقب بد تربیت نشدن فرزندانمان هراس داریم. بنابر این سعی می‌کنیم که در تربیت آن اهتمام بورزیم تا حس و حال بدی را تجربه نکنیم.

 

حال خوب به چه معنی است؟

به نظر شما تعریف حال خوب چیست؟ شاید به همین راحتی نتوانم تعریف دقیقی از خوب بودن حال بیان کنم چرا که به تعداد تک تک انسان‌ها می‌توان تعاریف جداگانه‌ای از حال خوب بیان کرد. خب حالا بپردازیم به این سوال که حال خوب چیست؟ برخی ممکن است حس خوب زندگی را رسیدن به موفقیت تحصیلی تعریف و بیان کنند. برخی دیگر حال و حس و خوب را در رشد و پرورش فردی خودش تعریف کند. فردی ممکن است بگوید حال خوبی داشتن یعنی رفع مشکل دیگران فرد دیگری در مطالعه و شاید هم کسانی باشند که قرار گرفتن در مکانی و یا زمان خاصی حال آن‌ها را خوب می‌کند و دیدشان به حال خوب این چنین است. اما زمانی که بیشتر تامل کنید متوجه می‌شوید همه این تعاریف از دیدگاه‌های مختلف افراد یک ویژگی مشترک با هم دارند آن هم این است که این افراد به خاطر داشتن همان صفات است که حالشان خوب است. در حقیقت همه کارهایی را که انجام می‌دهید و هر آرزو و هدفی را که دنبال می‌کنید، می‌خواهید به نتیجه‌ای برسید که حال‌تان را خوب کند. کسی را پیدا نمی‌کنید که بگوید من می‌خواهم این کار‌ها را شروع کنم و یا این اهداف را دنبال کنم تا حال خودم را بد و بد تر کنم. همه در تلاشیم تا حس و حال بهتری را داشته باشیم.


حال خوب را چگونه توصیف کنیم؟

افرادی که بیشتر اوقات حال خوبی دارند معمولاً چند صفت و ویژگی را در خودشان نهادینه کرده‌اند به همین سبب به طور خودکار این صفات موجب خوب شدن حال آن‌ها می شود. حس خوب داشتن بستگی به صفاتی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها را اشاره می‌کنم و شما هم می‌توانید با افزایش این صفات حس خوب بودن را در خودتان افزایش دهید.

افرادی که حال دلشان خوب است معمولا افرادی:

• خوش بین

• با اعتماد به نفس

• خیر خواه

• صداقت و درستکاری

• تاثیر گذار

• انعطاف پذیر

• شوخ طبع

و همچنین دیگران را دوست دارند.

اگر برای کسب این صفات و ویژگی‌‎های عالی در وجودمان تلاش کنیم قطعا داشتن حس خوب را در وجود خود به نحوی تضمین می‌کنیم پس زمان آن رسیده تا برای خودمان ارزش قائل شویم و تلاش کنیم تا با رسید به حالی خوب بتوانیم حس خوب موفقیت را در نتیجه آن کسب کنیم.

 

راه‌های ایجاد حال خوب

در ادامه این مطلب روش‌هایی را برای ایجاد حس و حالی خوب با شما درمیان می‌گذارم.

 

حال خوب با شناخت از خود

اولین قدم برای این که بتوانید در هر شرایطی آرامش را مهمان قلبتان کنید این است که خودتان و احساساتتان را بشناسید. این یک روش ایجاد حال خوب است که تمامش بستگی به شناخت درونیتان دارد. اگر ناراحت هستید یا دچار سردرگمی شده‌اید لازم نیست احساساتتان را سرکوب کنید. سرکوب احساسات سبب تلنبار شدن آن‌ها میشود ؛ و در نهایت شرایطی را به وجود می‌آورد که احساسات منفی در درونتان فوران کرده و کار سخت‌تر خواهد شد. پس با خودتان و احساساتتان دوست باشید و آن‌ها را با آغوش گرم بپذیرید.

 

دوری از برخی افراد

حال خوب شما را فقط افرادی می‌توانند خراب کنند که شما در ذهن خودتان به آن‌ها درجه و قدرت داده‌اید و اهمیت بالایی برای‌تان پیدا کرده‌اند یعنی فرد ارزشمندی برای شما هستند که با کارهای اشتباه و دور از انتظار آنها، حس خوب از شما گرفته می‌شود. پس تا می‌توانید به کسی آن قدر قدرت ندهید که بتواند حالتان را خراب کند.

در واقع اگر حال خوب شما به خاطر رفتار و کارهایی که دیگران انجام می‌دهند گرفته می‌شود؛ یعنی خودتان باعث این شده‌اید که حال خوب‌‌تان را بدزدند. زیرا آنقدر از اطرافیان انتظارتان را بالا برده‌اید که با کوچک‌ترین کاری که در انتظار شما نیست؛ حالتان دگرگون می‌شود. بنابر این باید بیشتر توجه شما به دزدان حال خوب باشد. انتظار زیادی از هر فردی موجب ناراحتی و بد شدن حالتان می‌شود.

 

ایجاد حال خوب با خوب کردن حال دیگران

قانونی در جهان هستی وجود دارد که هر عملی که در این طبیعت انجام می‌دهید به نوعی بازتاب آن به خودتان بر خواهد گشت. در واقع با خوب کردن حال دیگران به همان اندازه حال شما نیز خوب می‌شود. همچنین بالعکس این نیز صادق است یعنی زمانی که با کسی شما مشاجره و بحث می‌کنید بعد از آن قطعا حس و حالتان خوب نیست چرا که حال فردی را گرفته‌اید و حال شما نیز گرفته شده است. شاید تجربه کرده باشید زمانی که با دادن هدیه‌ای، دل نزدیکانتان را شاد می‌کنید شما نیز حس و حالی خوب را پیدا می‌کنید. با قدرت به شما می‌گویم که این مورد معجزه می‌کند. تا می‌توانید حس خوب رو به دیگران بدون منّت هدیه کنید. از دادن هدیه گرفته تا سلام و احوال‌پرسی گرم و ابراز دوست داشتن دیگران. می‌توانید با کمک کردن به مردم یا برداشتن قدمی برای کسی و بسیاری از کارهایی که تاثیر مثبت در یک جمله لبخند رو به دیگران هدیه کنید تا خودتان از ته دل بخندید.

 

حال خوب با ورزش

یک راه همیشه موثر برای درمان دردهای جسمی و روحی و ایجاد حال خوب ورزش است. ورزش کردن به شما حس خوب سرزندگی میدهد و کمک میکند خون در رگ‌هایتان جریان یابد. در نتیجه مغزتان در شناخت شرایط و تحلیل و ارزیابی مشکلات عملکرد بهتری خواهد داشت و بهترین راه‌های حل مشکلات را به شما پیشنهاد خواهد داد. برای ورزش کردن حتما لازم نیست شرایط سختی را برای خود ایجاد کنید. میتوانید کمی پیاده روی کنید و آهسته بدوید تا اکسیژن بیشتری را جذب کنید.

 

خودتان را دست کم نگیرید

یکی از دلایل این که احساسات منفی بر شما غلبه می‌کنند و نمیگذارند حالتان خوب باشد ، عدم اعتماد به نفس و ناتوانی در غلبه بر مشکلات است.
یک تکنیک ایجاد حال خوب که می‌تواند آرامش را به شما بازگرداند این است که توانایی‌هایتان را روی یک کاغذ یا دفترچه بنویسید. نقاط قوتتان را بشمارید و اجازه دهید احساس اطمینان تمام وجودتان را احاطه کند.

 

حال خوب با شکرگزاری

یک راه دیگر ایجاد حال خوب که می‌توانید آن را به صورت روزانه و هفتگی انجام داده و انرژی منحصر به فردش را به زندگیتان تزریق کنید شکرگزاری است. می‌توانید یک دفتر شکرگزاری داشته باشید و هر شب قبل از خواب برای نعمت‌های بیشماری که خداوند به شما داده است او را شکر کنید. می‌توانید تعیین کنید که هر شب یا یک روز به خصوص در هفته تعداد مشخصی جمله برای شکرگزاری بنویسید. شکرگزاری کمک می‌کند نعمت‌های زندگیتان را بهتر ببینید و آن‌ها را بیشتر احساس کنید و قطعا این همان راهی است که به آرامش و حال خوب بیشتر منتهی می‌شود.

 

حال خوب با ذهنی آرام

گاهی سر و صداهایی که در ذهنتان است اصلا تحت فرمان ما نیست. ذهنتان در هر لحظه به این در و آن در می‌زند و به این و آن ایراد میگیرید. بدون این که شما این را بخواهید. اما این کارش باعث می‌شود حالتان آشفته شود، بی دلیل دیگران را قضاوت کنید و احساسات منفی در شما شکل بگیرند. پس اگر ذهن پر سر و صدایی دارید بهتر است قدری چشمانتان را ببندید و آن را به آرامش دعوت کنید. اجازه ندهید هیچ فکری در آن جریان یابد و او را از تمام گفت و گوهای خیالی‌اش خالی کنید. شاید مسلط شدن بر ذهن ابتدا کمی سخت باشد اما با تمرین و قرار گرفتن در لحظه حال میتوانید این کار را انجام دهید. گاهی فقط به یک چیز نیاز داریم ؛ فکر نکردن به هیچ چیز!

 

از خودتان سوال بپرسید

وقتی حالتان خوب نیست ، قدم اول، پذیرش حال بد هست نه جنگیدن با آن. اینکه حالتان بد باشد و مدام خودتان را سرزنش کنید که حالتان چرا بد هست هیچ گره‌ای از ذهنتان باز نکردید .بلکه حال بد را تشدید کرده‌اید. از خودتان سوال بپرسید، چه چیزی شما را آزار میدهد؟ ذهن به آنچه فکر می‌کند،آگاه می‌شود. همیشه با سوال پرسیدن می‌توانید به وضعیت ذهنی خود، اگاه شوید، سوال پرسیدن مدام از حال خود، باعث می‌شود کمتر حال بد را تجربه کنید، یا اگر هم حال خوبی نداشتید، فاصله زمانی که در این حال فرو می‌روید، کمتر می شود و راهکار مناسب را بلافاصله پیدا می‌کنید. حالا که به حال بد و علت آن پی بردید باید از خود بپرسید که چه چیزی را باید تغییر دهید و یا چه کار باید انجام دهید تا حال خوب در شما به وجود بیاید.

 

کاری که دوست دارید را انجام دهید

این روش ایجاد حال خوب را می‌توان یک تکنیک متغیر دانست که در آن نمیتوان برای همه افراد یک نسخه یکسان پیچید. ممکن است یک نفر از نقاشی کشیدن لذت ببرد و فرد دیگری از کتاب خواندن. اما حتما شما می‌دانید که از چه کاری لذت می‌برید. شاید مدت‌ها است که خواندن کتاب مورد علاقه‌تان را به تعویق انداخته‌اید چرا که فکر می‌کردید زمان کافی برای آن ندارید. اما الان وقتش رسیده، هر کار دیگری را تعطیل کنید و یک زمان هر چند کوتاه را برای رسیدگی به این کار اختصاص دهید. هنر همیشه روح انسان را نوازش می‌کند . پس اگر مهارت هنری دارید آن را دست کم نگیرید و زمانی را به غرق شدن در آن اختصاص دهید. اگر هم مهارت هنری ندارید بد نیست آن را بیاموزید و کمی از آن را چاشنی زندگیتان کنید. البته ممکن است شما به هر چیز دیگری علاقه داشته باشید که انجام آن چاشنی لذت بخش زندگیتان باشد. پس حتما از آن استفاده کنید چرا که هیچ غذایی بدون چاشنی خوش طعم نمی‌شود.

 

چه کسی می‌تواند حال شما را خوب کند؟

فکر می‌کنم دیگر این سوال برایتان ابهامی ندارد و کاملا واضح شده است که برای بهتر شدن حالتان تنها باید قدمی بردارید و کمی تلاش کنید و روش‌های ایجاد حال خوب را که در بالا نام بردم انجام دهید.

 

راز داشتن حال خوب

راه‌های زیادی وجود دارد که میتوانید از طریق آن غم‌ها و مشکلات را به صورت ریشه‌ای حل کرده و یا حال حاضرتان را خوب کنید . اما مهمترین اصلی که پیش از به کارگیری هر روش ایجاد حال خوب لازم است بدانید این است که خودتان بخواهید که شاد باشید و حال خوبی داشته باشید.

  انتشار : ۲۰ تیر ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 26

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما