محل لوگو

پینترست(pinterest) چیست؟


پینترست(pinterest) چیست؟

پینترست چیست؟

پینترست نام یکی از شبکه‌های اجتماعی اشتراک گذاری تصاویر است، با اینکه Pinterest امکانات فراوانی دارد، اما هنوز آنطور که باید بین ایرانی ها جا نیفتاده، شاید دلیل این اتفاق محبوبیت بیش از حد اینستاگرام در ایران باشد. پینترست جایی برای پین کردن تصاویر مورد علاقه یا اشتراک گذاری آن با دوستان است. اما به هیچ وجه طرز کارش مثل اینستاگرام نیست. در پینترست می‌توانید هر تصویری که می‌خواهید را پین کنید یا اینکه بوردهای مخصوصی بسازید و تصاویر مرتبط را در یک بورد قرار دهید. این ابزار تحت وب با وب سایت ها و شبکه‌های اجتماعی دیگر تعامل کامل دارد و می‌توانید در هر جایی از وب تصاویر را به لیست علاقه مندی هایتان بیفزاید.

اگر دنبال تصاویر زمینه با کیفیت برای موبایل یا لپ تاپ تان هستید، پینترست می‌تواند شما را در رسیدن به این هدف یاری کند. اگر دنبال دستور پخت یک غذای مخصوص یا تزیین خانه تان به سبکی جدید هستید می‌توانید از پینترست کمک بگیرید. در پینترست می‌توانید به تعداد نامحدود آلبوم عکس داشته باشید و تصاویر را در هر اندازه‌ای به آنجا اضافه کنید. بدون آنکه کیفیت تصاویر پایین بیاید. این شبکه اجتماعی امکانات بی نظیری برای کسب و کارها فراهم آورده تا بتوانند برند و کارهایشان را بهتر در معرض نمایش قرار دهند. در پینترست می‌توانید در مورد هر چیزی که بخواهید ایده‌های بسیاری بیابید، کافیست کلمه‌ای کلیدی را سرچ کنید، تا به دنیایی از تصاویر مرتبط دست یابید. روی هر تصویر که کلیک کنید به صفحه‌ای جدید هدایت می‌شوید که آنجا هم تصاویری مشابه به شما نمایش داده می‌شود. در واقع می‌شود گفت پینترست جستجوگری قوی است، که نتایجش را بر اساس تصاویر ارائه می‌دهد. می‌خواهید دکوراسیون اتاق کارتان را بچینید یا آنکه کیک تولدتان را خلاقانه طراحی کنید؟ پینترست ایده هایی برایتان دارد، کافیست تا وارد این دریای تصاویر شوید. هر چقدر هم سخت گیر باشید می‌توانید چندین طرح پیدا کنید که نظرتان را جلب کند.

 

چرا ما از پینترست برای کسب‌وکار استفاده می‌کنیم؟

دلایلی که باعث می‌شود افراد از پینترست استفاده کنند با دلایل استفاده آن‌ها از فیسبوک و اینستاگرام متفاوت است. پینترست شبکه‌ای است که در آن افراد به دنبال الهام گرفتن هستند و به خصوص به دنبال ایده‌هایی درباره محصولات جدید برای خرید هستند. این بدان معناست که آن‌ها از دیدن پست‌های برندهای مختلف در فیدهایشان هیجان‌زده می‌‎شوند. طبق گفته eMarket تنها فیسبوک از لحاظ تاثیرگذاری بر تصمیمات خرید از پینترست جلوتر است. بیش از دو سوم افراد می‌گویند که برند یا محصول مورد نظر خود را در پینترست پیدا کرده‌اند.

 

پینترست جایی برای کشف و جمع‌آوری ایده‌های خلاقانه است

اما رسالت پینترست متفاوت است. این شبکه اجتماعی به جای ترغیب کاربر به اشتراک‌گذاری شاهکارهای عکاسی خود، به او فضایی می‌دهد تا شاهکارهای دیگران را مطابق با سلیقه و علایق خود جمع‌آوری کند؛ مثل کلکسیونی از ایده‌های خلاقانه و جذاب.  پینترست برای افرادی که عاشق ایده و خلاقیت یا دنبال اینفوگرافیک و آموزش‌های کاربردی‌ هستند، ایده‌آل است. در پینترست می‌توانید مثل اینستاگرام چندین هزار فالوور داشته باشید و حتی برای کسب‌و‌کار خود تبلیغ کنید. و راستی، در پینترست خبری از سلبریتی‌ها و حکمروایی مطلق آن‌ها نیست که به کاربران عادی مجال ابراز وجود نمی‌دهند.

اینجا هرکسی برای موفقیت و دیده شدن از شانس یکسانی برخوردار است؛ شاید به این خاطر که در پینترست این شما نیستید که دیده می‌شوید، بلکه علایق شما است که دیده می‌شود. و هرچه در جمع‌آوری تصاویر منظم‌تر و خوش‌سلیقه‌تر باشید، تعامل کاربران دیگر با مجموعه عکس‌های شما بیشتر می‌شود. در واقع می‌توان گفت پینترست جای افراد خوش‌سلیقه است.

 

داستان پیدایش پینترست

داستان پیدایش پینترست با سه جوان آمریکایی به نام بن زیلبرمان، ایوان شارپ و پال سیارا شروع شد که به دنبال توسعه محصولی بودند که برای همه مفید باشد، نه فقط افرادی که از تکنولوژی سر درمی‌آوردند. این سه نفر می‌خواستند محصولی جدید، اورجینال و در عین حال آشنا تولید کنند؛ چیزی که کاربران بتوانند سریع با آن ارتباط برقرار کنند، حتی اگر تا به حال چیزی درباره‌اش نشنیده بودند. این محصول پینترست بود.  اما زیلبرمان پیش از رسیدن به ایده توسعه پینترست، محصول دیگری به نام Tote را اوایل سال ۲۰۰۹ عرضه کرد که کاربران می‌توانستند از ۳۰ فروشگاه موجود در این اپلیکیشن، قیمت لباس و اجناس دیگر را با یکدیگر مقایسه کنند، محصولات مورد علاقه خود را در پروفایل ذخیره کنند و هر زمان این محصولات شامل تخفیف شد، با نوتیفیکیشن باخبر شوند.

اپلیکیشن Tote اگرچه در رسیدن به اهدافش شکست خورد؛ اما برای زیلبرمان سکوی پرتابی شد تا ایده توسعه پینترست به ذهنش خطور کند. زمانی که زیلبرمان و سیارا در حال آنالیز داده کاربران Tote بودند، متوجه شدند کاربران به جز جستجو و ذخیره محصولاتی که به دنبال آن بودند، محصولات جدیدی نیز پیدا می‌کردند و تصاویر آن‌ها را برای خودشان می‌فرستادند. این رفتار کاربر، ایده توسعه محصول جدیدی را به آن‌ها داد که بر پایه جمع‌آوری کلکسیون مجازی بود. نمونه اولیه این محصول جدید تا پاییز ۲۰۰۹ تقریبا به اتمام رسیده بود. زیلبرمان در سفری که به نیویورک داشت، با ایوان شارپ دیدن کرد که پیش از ملحق شدن به تیم توسعه پینترست، به عنوان طراح محصول در فیسبوک کار می‌کرد. نفوذ شارپ برای پا گرفتن این محصول تازه بسیار حیاتی بود. او نه‌تنها کدنویسی بخش عمده وب‌سایت را انجام داد، بلکه طراحی شبکه‌ای (grid) که پینترست همچنان از آن استفاده می‌کند نیز ایده او بود.

اسم این محصول هم ایده دوست‌دختر زیلبرمان بود که از کلمه پین Pin به معنی پونز و اینترست interest به معنی علاقه تشکیل شده است.  مفهوم کلکسیون از همان ابتدا در پینترست لحاظ شده بود. خود زیلبرمان هم در جوانی عادت داشت کلکسیون بزرگی از پروانه جمع کند که به شوخی از آن به عنوان اولین نسخه پینترست یاد می‌کند.  زمانی که نسخه بتا پینترست در سال ۲۰۰۹ عرضه شد، فیسبوک بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه و توییتر تقریبا ۲۰ میلیون کاربر داشت؛ با این حال، پینترست در بین این شبکه‌های اجتماعی منحصر‌به‌فرد است. اگر تأکید فیسبوک و توییتر بر اشتراک‌گذاری اتفاقات روزمره است، پینترست در مقابل بر اشتراک‌گذاری علایق تأکید داشت و به همین خاطر توانست بین غول‌های شبکه‌های اجتماعی جایی برای خود باز کند.

پینترست(pinterest) چیست؟

۹ماه بعد از عرضه عمومی نسخه بتا، وب‌سایت پینترست کمتر از ۱۰ هزار کاربر داشت. زیلبرمان با نیمی از این کاربران تماس گرفت و حتی شماره تلفن شخصی خود را به آن‌ها داد و از آن‌ها خواست هر زمانی که خواستند، با او تماس بگیرند. پینترست اولین رشد بزرگ خود را بعد از عرضه اپلیکیشن مخصوص آیفون در مارس ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) تجربه کرد. دومین رشد بزرگ این پلتفرم چند ماه بعد اتفاق افتاد؛ وقتی مجله تایم از پینترست به عنوان یکی از «۵۰ وب سایت برتر» یاد کرد. تا پایان سال ۲۰۱۱، پینترست یکی از ده سرویس بزرگ رسانه اجتماعی بود و هر هفته بیش از ۱۱ میلیون بازدیدکننده جدید را به وب‌سایت خود جذب می‌کرد. این رشد چشمگیر باعث شد وب‌سایت فناوری تِک‌کرانچ، پینترست را بهترین استارتاپ جدید سال ۲۰۱۱ بنامد. پینترست با تمرکز بر کاربرانی که از قبل داشت و نه کاربرانی که فکر می‌کرد باید داشته باشد، توانست در عرض ده سال به کسب‌وکاری ۱۵ میلیارد دلاری تبدیل شود. پینترست اولین محصول آنلاین بود که از نحوه تعامل افراد در دنیای واقعی برای سروسامان دادن به زندگی دیجیتالی آن‌ها استفاده کرد. حالا ارزش مؤسس آن، بن زیلبرمان، طبق گزارش فوربز نزدیک به ۳٫۴ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

پینترست(pinterest) چیست؟

پینترست چطور کار می‌کند؟

برای استفاده از پینترست، نیاز به حساب کاربری مخصوص خودتان دارید. در ادامه این بخش، به چگونگی کار با پینترست و ابزارها و امکانات آن خواهیم پرداخت.

 

ثبت نام و ورود

اگر بار اولتان است که به سراغ پینترست می‌آیید، برای ثبت نام به یک آدرس ایمیل معتبر و یک کلمه عبور نیاز دارید. برای راحتی بیشتر، امکان ورود مستقیم به سایت با حساب کاربری گوگل یا فیسبوک نیز وجود دارد. بعد از ورود، پینترست از شما می‌خواهد که تعدادی از موضوعات مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید. این موضوعات ممکن است آشپزی، نجاری، طراحی وب، انیمیشن، اتومبیل‌های اسپرت، سینما یا هر موضوع دیگری باشند. باقی اطلاعات مورد نیاز را می‌توانید بعدا وارد کرده تا حساب کاربری‌تان را تکمیل کنید.

 

ویرایش حساب کاربری

بعد از ثبت نام در سایت، با کلیک روی دکمه گوشه بالا سمت راست، گزینه Edit Settings را انتخاب کنید. در این قسمت می‌توانید مشخصات خود را ویرایش کنید، عکس پروفایلتان را تغییر دهید و در نهایت بسیاری از تنظیمات دیگر مثل نوتیفیکیشن‌ها، ارسال ایمیل و موارد دیگر را دستکاری کنید.

 

امنیت

پینترست نیز همانند بسیاری شبکه‌های اجتماعی دیگر، از قابلیت تایید دو مرحله‌ای یا Two-Factor Verification بهره‌مند است. کافی است در قسمت تنظیمات روی کلمه Security کلیک کرده و دکمه مربوط به تایید دومرحله‌ای را فعال کنید. در صورت فعال بودن این گزینه‌، در هر بار لاگین، باید کدی را که پینترست به تلفن همراه شما اس ام اس می‌کند را وارد کنید تا بتوانید وارد حساب کاربری خود شوید.

 

جستجو

در قسمت بالا و سمت چپ صفحه، قسمتی برای جستجوی کلیدواژه‌های شما وجود دارد. از آنجا که پینترست به صورت خودکار عبارت جستجو شده توسط شما را کلمه به کلمه جدا کرده و هرکدام را به عنوان یک برچسب در نظر می‌گیرد، سعی کنید عباراتی که جستجو می‌کنید کوتاه، ساده و مشخص باشند. در این قسمت برای هر عبارتی که جستجو کنید (چه فارسی و چه انگلیسی)، پینترست برچسب‌های دیگری به شما پیشنهاد می‌دهد که جستجوی شما را شخصی‌تر و دقیق‌تر خواهند کرد. به تصویر زیر توجه کنید، در این تصویر با جستجوی کلمۀ "چوب"، کلماتی مانند "طرح"، "رنگ"، "معرق"، "بستنی" و ... نمایش داده می‌شوند.

 

به اشتراک‌گذاری محتوا

همان طور که گفته شد، پینترست ذاتا شبکه‌ای تصویر محور است. پس همان طور که در اینستاگرام عکس‌ها و تصاویرتان را با دوستانتان به اشتراک می‌گذارید، اینجا هم می‌توانید همان کار را بکنید. هم در فضای وب و هم در اپلیکیشن‌های پینترست، می‌توانید با کلیک روی دکمه + عکس یا عکس‌های موردنظرتان را (که از این به بعد به آنها پین خواهیم گفت) روی بوردهای خود قرار دهید. البته پینترست تنها به این محدود نیست، علاوه بر تصاویر تکی، می‌توانید در پروفایل خود چندین بورد تعریف کرده، هر کدام را به یک موضوع اختصاص داده و روی هر یک پین‌های گوناگونی قرار دهید. حتی قادر هستید که لینک مطالب روی وبسایت خود را روی بوردهای خود پین کنید؛ پینترست نیز تصویر شاخص مطلب شما را پیدا می‌کند و آن را به صورت یک تصویر قابل کلیک نشان خواهد داد. برای علاقه‌مندان محتوا و محتوا نویسان عزیز (!) این قابلیت پینترست فوق‌العاده کارآمد است و به وایرال شدن محتوای شما کمک زیادی می‌کند.

  انتشار : ۳ مرداد ۱۴۰۱               تعداد بازدید : 47

برچسب های مهم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما